- Tworzenie się grup, które dużo czasu spędzają we własnym gronie, może być równoznaczne z powstawaniem nowych frakcji. Z kolei wrogowie najczęściej ograniczą się do rozmów publicznych (prowadzonych tak, by inni słyszeli ich treść) i nie będą się zbliżać do siebie.
- Jeśli gracz, który oficjalnie należy do jednej frakcji, spędza wiele czasu z członkami drugiej, może to być sygnałem, że zamierza zmienić strony.
- Gracze którzy dużo ze sobą rozmawiają, zwłaszcza na uboczu lub cicho, prawdopodobnie przekazują sobie prywatne informacje. Warto pojawić się blisko nich i dowiedzieć, co jest tematem rozmowy.
- Zawsze, ale to zawsze obserwuj osoby będące na uboczu i nierozmawiające z nikim. Bardzo możliwe, że im się nudzi. Możesz postarać się dowiedzieć, jaki jest powód odosobnienia (być może ktoś musiał po prostu odetchnąć na chwilę, być może na coś czeka) i w razie potrzeby podrzucić jakiś dodatkowy wątek aktywizujący znudzonego gracza.
- Warto zwrócić uwagę na to, kto kogo obserwuje. To informacja, kto jest na czyim "celowniku".
- Trzeba pamiętać o tym, jakie informacje dostała na starcie postać, i porównywać jej zachowanie z tymi informacjami. Jeśli żywiła wrogość do innej postaci i teraz z nią przyjacielsko rozmawia, warto zorientować się, czy topór wojenny został zakopany, czy to po prostu podstęp. A może gracz najzwyczajniej w świecie zapomniał o jakimś elemencie roli lub niezbyt uważnie przeczytał kartę postaci?
- Jako MG nie boję się podejść do gracza i zapytać dyskretnie, co zamierza zrobić i co udało mu się już załatwić. Gracze, z którymi grywałem, raczej pozytywnie przyjmowali sygnały, że MG interesuje się tym, jak im idzie gra, i z chęcią dzielili się informacjami. Jeśli nie wiesz, w jakim kierunku zmierza rozgrywka, po prostu pogadaj z graczami. To również dobra okazja dla nich, by mogli poprosić o wyjaśnienie powstałych w ciągu gry niejasności.
Ludzie LARP-y piszą cz. V
Poprzedni odcinek wypełniony był rożnymi informacjami. Wspominałem w nim nieco o settingu i o tym, jakie ma znaczenie dla LARP-a. Zapoznaliście się z kilkoma mechanikami, które można wykorzystać w rozgrywce, oraz otrzymaliście porady dotyczące rekwizytów i aprowizacji LARP-ów. W ostatnim, najważniejszym odcinku dowiecie się, jaka jest rola MG na LARP-ie i jak powinien on go prowadzić, by wszyscy byli usatysfakcjonowani.
Mistrzowie Gry
Organizatorzy LARP-a muszą zadbać na etapie jego powstawania, by gracze się dobrze bawili. Rolą Mistrzów Gry jest zapewnienie tego samego już w trakcie rozgrywki. Muszą ją regulować tak, by gracze mieli jak największą frajdę. Występować jako sędziowie, gdy dochodzi do konfliktu między graczami, pomagać tym, którzy potrzebują informacji, czy wręcz bezpośrednio interweniować, kiedy jeden z graczy się nudzi i nie ma co robić. Szczególnie w tym ostatnim przypadku reakcja powinna być szybka – Mistrz Gry powinien przekazać postaci informacje niezbędne do działania i nakierować ją na jakiś trop.
Bardzo ważna jest liczba Mistrzów Gry – jeśli jest niedostateczna, w trakcie gry będą pojawiały się przestoje. Gracze będą czekać, aż MG rozstrzygnie starcie lub udzieli im istotnych informacji, które nie znalazły się na karcie postaci.
Ilu zatem powinno być prowadzących, by gra mogła swobodnie się toczyć? Według mojego doświadczenia powinien przypadać jeden Mistrz Gry na każdą zaczętą dziesiątkę graczy. Czasem jednak (np. na LARP-ach, gdzie jest dużo walki) i to może być za mało.
Problem polega również na tym, że im większa liczba Mistrzów Gry, tym gorsza komunikacja między nimi. Im gorsza komunikacja, tym więcej ważnych informacji gubi się po drodze. Prowadzi to do pomyłek – Mistrzowie Gry mogą nie wiedzieć np. o ważnych deklaracjach graczy składanych przed innymi prowadzącymi.
Trudność tę pomaga rozwiązać podział funkcji, na Mistrzów Gry i Sędziów Technicznych. Ci pierwsi zajmują się przede wszystkim wprowadzaniem nowych zdarzeń do gry, a także rozpatrywaniem deklaracji graczy i odpowiadaniem na pytania dotyczące fabuły. Ci drudzy nie muszą być nawet organizatorami LARP-a. Mogą to być gracze, do których macie zaufanie i którzy posiadają wystarczającą wiedzę na temat mechaniki, by rozstrzygać spory. Są oni obecni przy testach, pilnując ich poprawnego przebiegu i tłumacząc zagadnienia związane z mechaniką.
Pamiętaj, że przez większość czasu MG powinien uważnie obserwować, co się dzieje w trakcie gry. Praktyka podpowiada, że bardzo ciężko jest śledzić wszystkie istotne wydarzenia, ale nie jest to niemożliwe. Warto zwrócić uwagę na następujące rzeczy:
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Tagi:
Ludzie LARP-y piszą | LARP